Kauniin ihon ruoka-aineet top 10

Iho pysyy kimmoisana ja hehkuvana, kun sitä ravitaan sisältäpäin antioksidanteilla, pehmeillä rasvoilla ja omega3-vitamiinilla. Kollageeni ja elastaani ovat ihon omia proteiineja, joiden muodostumiseen voi vaikuttaa riittävällä C-vitamiinin ja proteiinin saannilla.

mustikkakulho

Poimi tästä ruokavalioosi ihoa korjaavia ja sen kuntoa ylläpitäviä ruoka-aineita: 

1. Vesi. Juo vähintään 2 litraa vettä päivässä, niin ihosi pysyy hehkuvana. Vesi puhdistaa kehoa kuona-aineista.

2. Lohi sisältää runsaasti pehmeitä rasvoja, omega3-vitamiinia sekä proteiinia. Nauti lohta vaikka herkullisen sushin muodossa tai lounassalaattina.

3. Tummasuklaa sisältää runsaasti antioksidantteja. Suklaan nautiskelu kohtuudella tuo lisää terveyttä ja virkeyttä arkeen!

3. Porkkana sisältää runsaasti beetakaroteenia, mikä on A-vitamiinin esiaste. A-vitamiini suojaa ihoa auringonoton haitallisilta vaikutuksilta.

4. Mustikka sisältää runsaasti antioksidantteja, mitkä ehkäisevät mm. iho vanhenemiselta.

5. Chiasiemenet ovat luonnon paras omega 3-rasvahappojen lähde.Omega 3-rasvahapot torjuvat aknea ja ryppyjä, sekä auttavat silottamaan ihoa. Lisää 1 rkl chisiemeniä esimerkiksi smoothien joukkoon tai valmista ihania kaura-chivohveleita.

6. Paprika on erinomainen C-vitamiininlähde. C-vitamiinia tarvitaan moniin ihon uusiutumista tukeviin toimintoihin.

7. Auringonkukkaöljy on loistava E-vitamiinin lähde. E-vitamiini on tärkeä antioksidantti, mikä ehkäisee ihon vanhenemista.

8. Manteli sisältää runsaasti pehmeitä rasvoja, E-vitamiinia sekä proteiinia. Nappaa manteleita kourallinen päivässä, niin ihosi pysyy kimmoisana. Kokeile valmistaa näitä pähkinäisiä raakapatukoita  tai itsetehtyä mantelivoita.

9. Tumman vihreät kasvikset kuten parsakaali, lehtikaali ja pinaatti. Tumman vihreissä kasviksissa on mm. runsaasti K-vitamiinia, mikä ehkäisee tummien silmänalusien syntymistä. Joten jos tiedossa on runsaasti valvomista,niin nauti tummanvihreitä kasviksia minimoidaksesi haitat! Kokeile vaikka makeita lehtikaalisipsejä tai lehtikaalipestoa!

10. Täysjyväviljat.  Tumma pasta, täysjyväriisi, quinoa ja esimerkiksi täysjyväcoussous sisältävät iholle tärkeitä B-ryhmän vitamiineja, mitkä tehostavat aineenvaihduntaa ja ehkäisevät näppylöiden muodostumista. Kokeile esimerkiksi quinoamuffineita tai sienileipäsiä.

energiapatukat paloiteltuna

Huom! Kauniin ihon vihollisia taas ovat sokeri, tupakointi, ravinneköyhät valkoiset jauhot sekä alkoholi. Vältä näitä!

rielsing

Kaunista päivää!

xxx Linda

(Visited 1 318 times, 1 visits today)
lindakovanen

2 vastausta artikkeliin “Kauniin ihon ruoka-aineet top 10”

  1. Vaadin postausta jossa käydään läpi miten Lohi kuuluu kasvikunnantuotteisiin ja täten sopii KASVISruokavaliota nauttiville.

    • Moi Milla ja kiitos viestistäsi.
      Luen itseni kasvisruokailijaksi vaikka syönkin kalaa ja äyriäisiä silloin tällöin. Blogipostaukseni kauniin ihon ruoka-aineet top 10 oli laadittu ottaen huomioon kaikki ruoka-aineet , en ollut otsikkoon mitenkään rajannut, että kyseessä olisivat vain kasvisruoka-aineet. Pahoittelen, jos postaus ei mielestäsi sopinut vegetreenari-otsikon alle. Myöskään kananmuna ei ole kasvikunnan tuote ja käytän sitä joissain ruokaohjeissani. Haluan korostaa, että tämä ei ole vegaani-ruokablogi.
      Kasvisruokavaliot-termin alle lukeutuu monia eri muotoja, kuten lakto-ovovegetarismi, veganismi sekä raaka-ruokavalio. Kirjoitan tarkemman postauksen eri kasvisruokavalioista ja niiden koostamisesta piakkoin. Mukavaa viikkoa!
      -Linda

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta