Vinkkejä stressin hallintaan + arvonta

 

aikuisten-varityskirjaOstin itselleni aikuisten värityskirjan..ihan vahingossa itseasiassa. Olin poikani kanssa ostamassa syntymäpäivälahjaa ja silmiini sattui hyllyllinen näitä kirjoja. Valitsin kirjan, missä on kuvia ja lisäksi positiivisia mietelauseita. Ihana kirja!

Tiedostan, että itselläni on vaikeuksia elää hetkessä ja tarvitsen siinä harjoitusta. Haastoin itseni nyt viikon ajan pitämään pienen tauon keskellä työpäivää värityskirjan värittämisen merkeissä.  Olen nyt väritellyt kirjaa parina päivänä ja täytyy myöntää, että olen kokenut hetkellistä rauhoittumista sen johdosta. Värittämisessä on jotain todella rauhoittavaa ja terapeuttista- tuohon vähän punaista, nuo kukat väritän violetilla, nämä lehdet vihreällä..

Tutustuin stressiin ja stressin oireisiin hieman tarkemmin tätä postausta laatiessani ja huomaan nyt, että olen ollut viimeisen vuoden ajan melko stressaantunut. Stressiä ovat tuottaneet oman firman perustaminen, kirjaprojekti sekä työn ja lapsiperheen arjen yhteensovittaminen.

Huomaan löytäväni itseni murehtimasta huomista ja eilistä enkä osaa elää tätä hetkeä. Teen töitä tällä hetkellä pääsääntöisesti kotoa käsin ja olen huomannut, että koti se vasta onkin vaikea ympäristö tehdä töitä! Ympärillä on koko ajan jotain tekemättömiä kotitöitä, joihin pitäisi tarttua ja keskittyminen kirjoittamiseen on vaikeaa.

Parhaiten löydän itseni elämässä tässä hetkessä lenkkeilemällä metsässä tai TFW Helsingin salilla treenatessani. Metsässä kun ei ole mitään, mikä muistuttaa työstä tai tekemättömistä asioista. Lenkkeilen ja hengitän keuhkoihin raikasta ilmaa ja samalla tarkkailen ympäristöä : Tuossa on pieni polku, mihinköhän se johtaa? Tuossa taas kauniin värisiä vaahteran lehtiä. Tuolla lentää lintuparvi, mikäköhän on niiden määränpää? Tuntuupa tämä pururata mukavan pehmeältä jalkojeni alla ja tuuli ihanalta hiuksissa…Välillä huomaan ajatusteni karkaavan työasioihin tai muuhun, mutta yritän päästä takaisin tähän hetkeen takaisin. TFW Helsingin treenit taas alkavat aina keskittymistä vaativalla harjoituksella, mikä pyyhkii työasiat tehokkaasti pois mielestä..Itse treeni onkin sitten sen verran fyysisesti haastavaa, että aikaa huolille ja murheille ei ole!

Mitä stressi oikeastaan on?

”Stressi on tila, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon haasteita ja vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät. Mikään ärsyke ei sinänsä stressaa, vaan reaktio riippuu paljon yksilön vastustus- ja sietokyvystä, erityisesti näkökulmista ja asenteista. Filosofi Epiktetos sanoi: Eivät asiat sinänsä vaivaa meitä, vaan meidän käsityksemme niistä. Kaikki stressi ei ole haitallisia. Keskeistä on se, onko se tilapäistä vai jatkuvaa. Määräaikaista stressiä ihminen kestää paljon paremmin kuin pitkään jatkuvaa. Lyhytaikaisena se ei yleensä aiheuta ongelmia – se saa ihmiset tekemään parhaansa. Pitkäaikaisena se voi olla monin tavoin vaarallista.” (Lähde terveyskirjasto)

syksynlehdet

Mitä ovat stressin oireet?

Stressikokemus on psykologinen, mutta se voi laukaista ihmisessä fyysisiä oireita, joita ovat mm. päänsärky, huimaus, sydämentykytys, pahoinvointi, vatsavaivat, tihentynyt virtsaamisen tarve, hikoilu, flunssakierre ja selkävaivat.

Tavallisimpia stressiin liittyviä psyykkisiä oireita ovat jännittyneisyys, ärtymys, aggressiot, levottomuus, ahdistuneisuus, masentuneisuus, muistiongelmat, vaikeus tehdä päätöksiä ja unen häiriöt. Vakavassa stressitilassa seuraavat masennus ja työuupumus (burn-out), päihteiden väärinkäyttö ja jopa itsetuho-ajatukset. Sosiaalisen elämän alueella stressi voi näkyä mm. perhe- ja parisuhdeongelmina tai eristäytymisenä. Onkin siis hyvä havaita stressin oireet jo ajoissa. Stressitilan kartoitukseen on laadittu erilaisia testejä. Tässä työterveyslaitoksen laatima stressitesti.

kahvittelu

Keinoja hoitaa stressiä

  • Ajankäytön suunnitteleminen. Jaksota päiväsi näin: työaika+vapaa- aika+ uni.
  • Työasioiden aikataulutus ja priorisointi.
  • Mieleisen liikuntalajin harrastaminen.
  • Ole armollinen itsellesi, jos väsyttää voi treenin tms. jättää väliin.
  • Itselle iloa tuovien asioiden tekeminen.
  • Positiivisten ihmisten seura.
  • Hetkessä elämisen taitojen harjoittelu (mindfulness)lenkkipolulla

 

aikuisten-varityskirjan-sivu

Kommentoi miten sinä pidät itsestäsi huolta? Mikä saa sinut rentoutumaan ja stressitasot alenemaan? Kenen kanssa haluaisit mennä rentoutumaan Viini ja ruoka messuille? Kaikkein kommentoijien kesken arvotaan yksi kahden lipun paketti Kirjamessut+viini ja ruoka-tapahtumaan. ARVONTA ON PÄÄTTYNYT! VOITTAJALLE ILMOITETAAN HENKILÖKOHTAISESTI. 

Kirjamessut, viini ja ruoka-tapahtuma järjestetään 27.-30.10 Helsingin Messukeskuksessa. Tule moikkaamaan minua messuille to 27.10 tai la 29.10 ja voit ostaa uuden kirjani VEGEÄ-liikkujan kasvisruokaa messuhintaan ja saat sen vielä signeerattuna (:

Minut löytää Unelmakakut-areenalta to klo 13 ja 16 sekä la klo 12 ja 15. Muina aikoina minut voi löytää myös Bonnierin osastolta.

Rakastakaa itseänne!

xxxLinda

(Visited 328 times, 1 visits today)
lindakovanen

13 vastausta artikkeliin “Vinkkejä stressin hallintaan + arvonta”

  1. Oi vitsi miten ihana olisi päästä osallistumaan messuille!

    Stressiä puran pääasiassa liikumalla, salilla että ulkoilemalla. Mukaan messuille ottaisin puolisoni 🙂

  2. Pieni happihyppely tekee kyllä aina ihmeitä! Hyvän treenin jälkeinen fiilis, herkullinen ruoka, kynttilät ja uni! :))
    Messuille haluaisin viedä ihanan äitini! Hänellä on ollut pitkään kova stressi päällä niin työn kuin eron takia 🙂

  3. Mun hyvinvoinnin ja stressinkäsittelyn kulmakivi on se, että joka päivä pyhitän tarpeeksi aikaa itselleni ja yksin oleskeluun. Näinä hetkinä jätän puhelimen vilkuilun pois, unohdan työ-/koulujutut ja yleensä venyttelen/meditoin/hengitän. 🙂 se ei vie kuin ehkä puolisen tuntia aikaa mutta vaikuttaa huomattavasti mun elämänlaatuun!

    Messuille raahaisin mukaan parhaan ystäväni, joka tarvitsisi enemmän sivistystä kirja-, viini- ja ruokajutuissa 😀

  4. Mulla selkeästi purkaantuu stressi kun otan koiran mukaan ja painellaan lenkille. On se sitten metsään, uimareissulle tai ihan kaupunkialueella. Koiran kanssa (etenkin meidän pennun) on pakko keskittyä siihen hetkeen. Ja tietysti se on kumman rauhoittavaa seurata pentujen leikkimistä. Välillä tuntuu että kaikki kamalat työasiat unohtuu heti kun vaan pääsee kotiin ja kotona on joku iloisena vastassa 🙂 Unenlaatuun (tai enemmänkin sen pituuteen) täytyisi kiinnittää enempi huomiota, välillä venyy ja paukkuu rajat kun menee valvomiseksi…
    Mukaan ottaisin ehdottomasti parhana ystäväni <3

  5. Luonnossa liikkuminen, jooga sekä maistuvan ruoan tekeminen ja nauttiminen ovat ehkä keskeisiä stressinhallintakeinojani 🙂 Olisi kiva päästä messuille poikaystävän kanssa.

  6. Oma aika, se on se juttu. Yksin kotona löhöten miettimättä muita tai mitään Netflix tai vastaava kamuna!<3 Messuillekin menisin ehkä yksin tai oman äidin kanssa, meille ruoanlaitto on yhteinen intohimo!

  7. Puran stressiä liikunnan avulla 🙂 Myös puhuminen auttaa ja pystyn puhumaan puolisolleni onneksi ihan kaikesta. Ottaisin hänet mukaan messuille 🙂

  8. Stressin hallinnassa ennakointi on tärkeintä, kaikki lähtee siitä että päivärytmi on itselle toimiva ja sisältää myös omaa aikaa, sellaistakin, jona voi tehdä mitä vain päähän juolahtaa, vaikka kiire olisi. Priorisointi on välttämätöntä: joskus kaikkea ei vain ehdi tekemään ja on tehtävä valintoja. Unesta en tingi, sillä väsyneenä saa aikaan vähemmän ja stressaantuu helpommin. Usein vain hetkeen pysähtyminen auttaa. Stressi vähenee, kun huomaa, kuinka hyvältä ruoka maistuu, kuinka kauniilta syksyiset lehdet näyttävät tai kuinka hyviä ystäviä minulla onkaan.

    Messuille ottaisin mukaani etisen naapurini, joka nykyään asuu eri paikkakunnalla, ja jota näen aivan liian harvoin. Hän on niin usein hyvän kirjan lainannut tai stressaavalla hetkellä lasillisen viiniä tarjonnut.

  9. Luonnossa liikkuminen vähentää mun stressiä sekä ruoanlaitto.
    Messuille menisin avopuolisoni kanssa 🙂 !

  10. Mistä kuvan värityskirja on? Prismassa vastaan tulleet eivät oikeen miellyttäneet, etsin vielä sitä oikeaa jotta voin päästää sisäisen värittäjäni valoilleen!☺️

    • Moi Peppi! Itse löysin tämän värityskirjan juurikin Prismasta. Tavaratalojen valikoimat saattavat tosin vaihdella. Kannelmäen Prismassa tätä oli hyllyssä.

  11. miten sinä pidät itsestäsi huolta? Mikä saa sinut rentoutumaan ja stressitasot alenemaan? Kenen kanssa haluaisit mennä rentoutumaan Viini ja ruoka messuille?

    Minulle on tärkeää, että saan pitää joka viikko hengähdyshetkiä ilman melua ja muita häiriötekijöitä. Oleilen rennosti sohvalla, kenties teekupposen kanssa, ja keskityn kehoni rentouttamiseen. Kun on säntäillyt pitkin poikin ja päässä on pyörinyt miljoona asiaa ja tehtävää, on ihanaa päästä ottamaan itselleen pieni hetki, jotta jaksaa taas. Hyvä musiikki ja ulkoilu luonnonkiertoa ihaillen läpi vuoden ovat myös aina itselleni toimivia keinoja, jos stressi puskee päälle. Saunominen ja kuumat kylvyt ovat ihanan rentouttavia, mutta valitettavasti minulla ei nykyisellään ole mahdollisuutta kumpaankaan.

    Haluaisin mennä messuille rentoutumaan äitini kanssa. Hän on ala-asteen opettaja, ja hän jos joku tarvitsee hengähdystaukoja työnsä lomaan.

  12. Kiitos ihanista vinkeistä stressin hallintaan. Voittaja on valittu ja hänelle on ilmoitettu henkilökohtaisesti. Mukavaa syksyä ja tulkaahan moikkaamaan minua messuille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta