Helpot 4 raaka-aineen välipalaruudut (vegaani)

 

valipalaruudutNämä itsetehdyt  välipalapalaruudut valmistuvat helposti vain neljästä raaka-aineesta. Hintaa yhdelle annokselle tulee noin 50snt, kun taas kaupassa vastaavat tuotteet maksavat noin 2-3€/kpl. Itsetehden saat lisäksi juuri sen makuisia patukoita kun haluat ja tiedät mitä syöt. Valmista kerralla iso satsi patukoita, niin niitä riittää pitkäksi aikaa!

Reseptin työläin mutta samalla hauskin vaihe on valmistaa pop-amarantit. Popatut amarantit tuovat patukoihin ihanaa rouskuvaa suuntuntumaa ja yhdessä maapähkinävoin kanssa ne muodostavat suorastaan taivaallisen makuparin! Kiireinen voi korvata popatut amarantit esimerkiksi valmiilla pop-amaranteilla, joita myy mm.Ruohonjuuri. Tällöin patukoiden hintalappu tosin hieman kasvaa. Kokeile myös täysjyväriisimuroja tai hirssimuroja amaranttien tilalla!

amarantti

Mitä amarantti on?

Amarantti on erittäin mineraalirikas ja hyvin sulava siemenkasvi ja sen alkuperämaa on Etelä-Amerikka. Amaranttia myyvät luontaistuotekaupat kuten Ruohonjuuri, Life sekä Punnitse ja säästä. Sitä voi löytää mysö hyvinvarustetuista päivittäistavarakaupoista.

Amaranttia voi käyttää riisin tapaan puuroihin ja pataruokiin sekä lisäkkeenä. Amarantin maku on pähkinäinen ja melko mieto. Popattuna amarantti sopii esimerkiksi myslin joukkoon tai leivontaan. Amarantissa on paljon rautaa, proteiinia ja kalsiumia. Se sisältää myös korkean määrän lysiiniä, metioniiniä ja kysteiiniä. Amarantti sopii gluteenittomaan ruokavalioon.

Helpot 4 raaka-aineen välipalaruudut (vegaani)

8 kpl á 205 kcal, 10g pro, 13g hh, 12,5 g rasvaa ja 2 g kuitua

3 dl popattua amaranttia (tarvitset noin 1dl kuorittuja amarantin siemeniä)

2 rkl vaahterasiirappia/hunajaa

2 dl maapähkinävoita tai vastaavaa

3 rkl vaniljanmakuista proteiinijauhetta (esim. riisiproteiini)

 

Valmista ensin pop-amarantti. Kuumenna kuiva paistinpannu kuumaksi ja laske tehoa hieman. Laita pari teelusikallista amarantinsiemeniä pannulle. Pannu on sopivan kuuma, jos amarantit poksahtavat 2 sekunnin kuluttua pannulle laittamisesta. Jos amarantit palavat, on pannu liian viileä tai liian kuuma. Huom! Malta laittaa tarpeeksi vähän siemeniä kerrallaan poksahtelemaan, tyhjennä pannu ja toista tämä työvaihe niin monta kertaa, kunnes olet saanut noin 3 dl pop-amaranttia.

Sekoita kulhossa vaahterasiirappi, maapähkinävoi sekä proteiinijauhe keskenään. Lisää lopuksi joukkoon pop-amarantti ja sekoita. Taputtele seos leivinpaperilla vuorattuun 20×30 cm kokoiseen vuokaan. Anna kovettua pakastimessa noin tunnin ajan. Leikkaa sitten levy 8 osaan ja  nauti ravitsevana välipalana. Säilytä ruudut jääkaapissa ja nauti viikon sisällä valmistuksesta. Vinkki! Voit myös pakastaa patukat, jolloin ne säilyvät kauemmin. 

valipalaruudut-amarantista

Energistä päivää!

screenshot-2016-11-09-09-44-46

 

 

(Visited 754 times, 1 visits today)
lindakovanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta