Ehrmann high protein vs. ProPud

Kauppojen hyllyille on viimeaikoina ilmestynyt liikkujille suunnattuja proteiinivanukkaita. Proteiinivanukas voi olla tervetullut herkku esim. linjojaan vahtiville fitnessurheilijoille tai muille kuntoilijoille. Proteiinivanukkaat sisältävät vain vähän energiaa, hiilihydraatteja ja rasvaa, mutta runsaasti proteiinia.

Valitsin maisteluun kahden eri merkin suklaavanukkaat Erhmannin chocolate pudding  sekä Njie ProPud. Ehrmann-vanukkaat valmistetaan Saksassa ja saman tuoteperheen tuotteita ovat mm. maitorahkat ja jogurtit. NJIE on ruotsalainen elintarvikealanyritys, joka lanseerasi proteiinivanukkaat markkinoille isosti noin vuosi sitten. Myös NJIE:n vanukkaat valmistetaan Saksassa.

Minkä arvion vanukkaat minulta saivat?

Ravintoarvoltaan proteiinivanukkaat ovat lähes identtiset. Tasapainoiseksi välipalaksi vanukkaat ovat liian kevyitä eikä niistä saa juuri muita ravintoaineita kuin proteiinia. Jos haluaa nauttia vanukasta välipalana, niin suosittelen syömään lisäksi hedelmän tai viipaleen leipää päällysteillä. Keventäjille vanukkaat sen sijaan voivat olla hyvä vaihtoehto makeannälkään silloin tällöin.  Itselleni nämä vanukkaat olivat liian makeita. Lisäksi vanukkaat saivat miinusta keinotekoisten makeutusaineiden käytöstä. Saisiko markkinoille esim. stevialla maustettua proteiinivanukasta, kiitos! Täältä löydät kehittelemäni soijaproteiinivanukkaan ohjeen suklainen proteiinivanukas soijaproteiinista.

Ehrmann chocolate pudding (1.45€)

”kuin lasten suklaavanukas, mutta ei lisättyä sokeria”

  • hyvä maku
  • makean ystäville
  • suklaa maistuu hyvin
  • tummansuklaan värinen
  • luonnollisemman makuinen kuin kilpailijansa

NJIE ProPud suklaa (1.92€)

”keinotekoinen karamellikiisseli”

  • ei kovin suklainen
  • esanssinen
  • karamellinmakuinen
  • makea
  • pistävä jälkimaku

 

 

Voimakasta viikkoa!

Helpot 4 raaka-aineen välipalaruudut (vegaani)

 

valipalaruudutNämä itsetehdyt  välipalapalaruudut valmistuvat helposti vain neljästä raaka-aineesta. Hintaa yhdelle annokselle tulee noin 50snt, kun taas kaupassa vastaavat tuotteet maksavat noin 2-3€/kpl. Itsetehden saat lisäksi juuri sen makuisia patukoita kun haluat ja tiedät mitä syöt. Valmista kerralla iso satsi patukoita, niin niitä riittää pitkäksi aikaa!

Reseptin työläin mutta samalla hauskin vaihe on valmistaa pop-amarantit. Popatut amarantit tuovat patukoihin ihanaa rouskuvaa suuntuntumaa ja yhdessä maapähkinävoin kanssa ne muodostavat suorastaan taivaallisen makuparin! Kiireinen voi korvata popatut amarantit esimerkiksi valmiilla pop-amaranteilla, joita myy mm.Ruohonjuuri. Tällöin patukoiden hintalappu tosin hieman kasvaa. Kokeile myös täysjyväriisimuroja tai hirssimuroja amaranttien tilalla!

amarantti

Mitä amarantti on?

Amarantti on erittäin mineraalirikas ja hyvin sulava siemenkasvi ja sen alkuperämaa on Etelä-Amerikka. Amaranttia myyvät luontaistuotekaupat kuten Ruohonjuuri, Life sekä Punnitse ja säästä. Sitä voi löytää mysö hyvinvarustetuista päivittäistavarakaupoista.

Amaranttia voi käyttää riisin tapaan puuroihin ja pataruokiin sekä lisäkkeenä. Amarantin maku on pähkinäinen ja melko mieto. Popattuna amarantti sopii esimerkiksi myslin joukkoon tai leivontaan. Amarantissa on paljon rautaa, proteiinia ja kalsiumia. Se sisältää myös korkean määrän lysiiniä, metioniiniä ja kysteiiniä. Amarantti sopii gluteenittomaan ruokavalioon.

Helpot 4 raaka-aineen välipalaruudut (vegaani)

8 kpl á 205 kcal, 10g pro, 13g hh, 12,5 g rasvaa ja 2 g kuitua

3 dl popattua amaranttia (tarvitset noin 1dl kuorittuja amarantin siemeniä)

2 rkl vaahterasiirappia/hunajaa

2 dl maapähkinävoita tai vastaavaa

3 rkl vaniljanmakuista proteiinijauhetta (esim. riisiproteiini)

 

Valmista ensin pop-amarantti. Kuumenna kuiva paistinpannu kuumaksi ja laske tehoa hieman. Laita pari teelusikallista amarantinsiemeniä pannulle. Pannu on sopivan kuuma, jos amarantit poksahtavat 2 sekunnin kuluttua pannulle laittamisesta. Jos amarantit palavat, on pannu liian viileä tai liian kuuma. Huom! Malta laittaa tarpeeksi vähän siemeniä kerrallaan poksahtelemaan, tyhjennä pannu ja toista tämä työvaihe niin monta kertaa, kunnes olet saanut noin 3 dl pop-amaranttia.

Sekoita kulhossa vaahterasiirappi, maapähkinävoi sekä proteiinijauhe keskenään. Lisää lopuksi joukkoon pop-amarantti ja sekoita. Taputtele seos leivinpaperilla vuorattuun 20×30 cm kokoiseen vuokaan. Anna kovettua pakastimessa noin tunnin ajan. Leikkaa sitten levy 8 osaan ja  nauti ravitsevana välipalana. Säilytä ruudut jääkaapissa ja nauti viikon sisällä valmistuksesta. Vinkki! Voit myös pakastaa patukat, jolloin ne säilyvät kauemmin. 

valipalaruudut-amarantista

Energistä päivää!

screenshot-2016-11-09-09-44-46